Najprościej zawsze wtedy, gdy zaczyna dziać się coś niepokojącego np.: samochód zaczyna ściągać w lewo lub w prawo, przy jeździe na wprost jest przekrzywiona kierownica, zaobserwujemy nierównomierne zużycie opon, auto piszczy w zakrętach przy niewielkiej prędkości, czujemy niestabilne zachowanie samochodu.
Gdy te objawy nie występują bądź są niezauważalne dla nas zaleca się kontrolę geometrii po stłuczkach, kolizjach, wjechaniu w dużą dziurę w jezdni, mocnym najechaniu na krawężnik, wymianie amortyzatorów, sprężyn zawieszenia, końcówek kierowniczych, sworzni wahaczy, tulei wahaczy, wahaczy kompletnych.
Należy pamiętać, że prawidłowa geometria to oszczędność paliwa, zużycia opon a przede wszystkim nasze bezpieczeństwo
Olej silnikowy spełnia bardzo ważne funkcje w silniku - smaruje, czyści, chłodzi. Wymieniony olej zgodnie ze specyfikacją producenta samochodu w terminie do tej wymiany przewidzianym przez niego gwarantuje długą i bezawaryjną pracę jednostki napędowej. Przeciąganie terminu wymiany skraca bezpowrotnie żywotność silnika narażając użytkownika na kosztowne naprawy, dlatego lepiej dla silnika /nie dla kieszeni / wymienić olej nawet wcześniej niż jest to przewidziane. W olejach silnikowych znajdują się specjalne dodatki uszlachetniające / przeciwkorozyjne, przeciwutleniacze, obniżające temperaturę krzepnięcia, powiększające smarność, dodatki dyspersyjne i dodatki zapobiegające pienieniu się oleju itd. /, których działanie osłabia się z każdym przejechanym kilometrem. Pamiętajmy, że jednym z podstawowych kryteriów doboru oleju jest strefa klimatyczna, w jakiej eksploatować będziemy swój samochód. Dla naszej strefy / Europa Środkowa - klimat umiarkowany / najbardziej odpowiednim olejem jest olej klasy 5W40. Częstotlliwość wymiany oleju nie powinna przekraczać 15000 km.
Olej przekładniowy narażony jest bezustannie na ogromne przeciążenia, zmiany temperatur i musi ciągle być w idealnej kondycji a powszechnie wiadomo, że każdy olej pracując w ciężkich warunkach po prostu się zużywa i dlatego jest konieczna okresowa wymiana oleju przekładniowego bez względu na jego klasę. Należy pamiętać o dokładnym wyczyszczeniu z opiłków magnetycznego korka spustowego lub bezwzględnej wymianie filtra oleju / skrzynie automatyczne /. Wielu producentów kierując się nie wiadomo czym nie zaleca wymiany oleju przekładniowego w swoich autach wprowadzając w błąd swoich klientów i narażając ich na ogromne koszty niejednokrotnie przekraczające wartość samochodu przy wymianie skrzyni na nową. Specyfika naszego rynku motoryzacyjnego to w większości samochody używane z importu z przebiegami ponad 100 000 km. Dlatego pamiętajmy, że łatwiej wydać kilkaset złotych na wymianę oleju przekładniowego niż wymieniać zużytą skrzynię biegów. Przy doborze oleju przekładniowego należy ściśle stosować się do zaleceń producenta samochodu.
W przypadku aut nowych bezpiecznie jest wymienić rozrząd przed upływem terminu wyznaczonego przez producenta samochodu z zapasem 10 - 15% pod warunkiem, że nie upłynęło więcej czasu niż 60 m-cy od daty produkcji samochodu. Pamiętać należy, że zanim auto opuściło fabrykę użyte części do jego produkcji musiały zostać wyprodukowane z wyprzedzeniem a do chwili rejestracji mogło stać u dealera nawet rok. Dlatego też pasek rozrządu w 5-cio letnim samochodzie może mieć faktycznie 7 lat.
Bezwzględnie po zakupie "nowego" używanego samochodu należy wymienić rozrząd. Pamiętajmy też, że każdy następny rozrząd poza fabrycznym wymieniamy po przebiegu 60000 km lub po upływie 60 m-cy w zależności co pierwsze mija.
Inna sprawa jest z łańcuchami rozrządu. Dawno minęły czasy kiedy po 300000 km łańcuch rozrządu tylko się sprawdzało. Obecnie należy kontrolować na bieżąco pracę silnika i przy pojawieniu się jakich kolwiek niepokojących odgłosów z niego dobiegających udać się jak najszybciej do serwisu na sprawdzenie ich pochodzenia. Także zaburzenia typu drgania silnika, brak mocy, nieregularne obroty mogą być objawem zużycia któregoś z elementów rozrządu. Nie należy tego bagatelizować, naprawa po zerwaniu łańcucha często przekracza wartość samochodu.
Kiedy to oczywiste - jak przestanie chłodzić! Nic bardziej mylnego, ponieważ zaniedbując cykliczne serwisowanie narażamy kompresor na pracę na zużytym oleju, który w dodatku jest higroskopijny a co za tym idzie zwiększa się ryzyko korozji elementów z nim współpracujących. Po drugi nawet w superszczelnej klimatyzacji ubywa czynnika około 10-15% rocznie, co oznacza spadek wydajności układu. Po trzecie brak regularnych wymian filtra przeciwpyłkowego obniża komfort podróżowania oraz zwiększa ryzyko chorób układu oddechowego.
Z uwagi na powyższe zaleca się serwis działającej klimatyzacji co 2 lata, wymianę filtra kabinowego co najmniej raz w roku, najlepiej prze wymianie oleju silnikowego i pozostałych filtrów.
Kiedy i jak przygotować samochód na nadchodzącą zimę?
Zima to bardzo ciężki okres dla samochodów i kierowców. Z uwagi na fakt, że przygotowanie samochodu na sezon zimowy w zależności od marki, modelu, regionu Polski może wynieść od kilkuset do nawet kilku tysięcy złotych dobrze jest rozpocząć te działania zawczasu już w październiku.
Na koniec - zdejmujemy odrobinę nogę z gazu i żadna zima nam nie straszna. Wiosna tuż tuż...
Kiedy i jak przygotować samochód na lato?
Lato to wspaniały czas dla ludzi jak i ich szalejących maszyn. Co zrobić, aby konieczność prostowania stawów kolanowych była jak najbardziej bezpieczna dla nas oraz innych użytkowników dróg. Ważne jest również zachowanie dowodu rejestracyjnego auta po kontroli stopnia rozprostowania zwłaszcza prawej nogi, gdyż w razie czego dochodzi nam zbędna strata czasu, niepotrzebna bieganina i nieprzewidziane wydatki extra.
Na koniec - usadowieni wygodnie w chłodnym aucie delektujemy się jazdą, zima tuż tuż.